tisdag 29 januari 2013

Resten av livet

Det är nu snart ett år sedan Jenny gick bort.

När jag startade den här bloggen ett par dagar efter hennes död var livet i kaos. Jag hade ingen aning om hur jag skulle komma vidare. Hur jag skulle kunna hjälpa barnen genom det som måste vara den värsta av mardrömmar för alla barn. Så föreslog min syster att jag skulle starta en blogg. Bringa lite ordning i tankarna och skapa något som kunde hjälpa mig att minnas den dagen barnen börjar ställa frågor. Och så fick det bli. Namnet på bloggen kom spontant. Allt just då var liksom en kamp. Och kampen handlade om resten av livet.

Viktor och Klara var med på hela resan. Vi visste inte vad som var rätt eller fel, men vi gick på magkänslan och så här i efterhand tycker jag att vi gjorde rätt. Ingenting kom som en blixt från klar himmel och jag vill tro att det varit en hjälp för dom sedan mamma försvann.

"Pappa, det här var en sorglig morgon, men det var ju väntat".

Barnen mår bra idag. Det händer naturligtvis att saknaden plötsligt slår till. Särskilt på kvällarna. Men det är trots det sorgliga också väldigt fina stunder. Inget att vara rädd för och inget som ska tröstas bort. Det räcker med att bara finnas. Känslan kring de där stunderna är att det är något som ska tas till vara.

Innan Jenny gick bort lovade jag henne att jag skulle hjälpa barnen minnas henne. I början handlade det mycket om att titta på bilder. Att skriva i bloggen. Jag hade en idé om att vi skulle tända ett ljus vid varje kvällsfika och jag försökte prata om henne när vi gjorde nått jag vet att hon skulle vilja vara med på. Men jag lärde mig snart att det just nu inte handlar om foton. Det handlar inte om att tvinga in Jenny i samtal titt som tätt och det handlar inte om ljus vid kvällsfikat. Barnen löser det på sitt eget vis. Dom plockar fram mamma när dom vill det själva. Och det jag var mest rädd för skrämmer mig inte längre. Barnen minns sin mamma. På sina egna sätt. Och när frågorna kommer har jag svaren. Det kommer att ordna sig.

Jag mår också bra. Jag har gjort det rätt länge. Jag hoppas människor runt om kring mig förstår att mitt och min familjs sorgearbete inte startade morgonen då Jenny gick bort. Det började väldigt mycket tidigare än så. Dels på grund av att vi tidigt visste att Jenny inte skulle klara sig. Men mest för att Jenny kunde acceptera att hon skulle gå bort. Det gjorde att vi hade lång tid på oss att verkligen prata och försöka förbereda oss. När Jenny gick bort blev allt kaos. Men mycket av sorgearbetet hade vi gjort tillsammans. Och efter en tid kunde jag och barnen stå rätt stadigt på benen igen. Jag kunde acceptera det som hänt. De frågor jag haft hade jag hunnit ställa. Det jag ville säga hade jag hunnit säga. Jag tillät mig må dåligt och tog ett steg uppåt ur gropen jag ramlat ner i först när det kändes säkert att ta det.

Så, tyckte Jenny att jag alltid förstod henne under den här tiden? Tyckte jag att hon alltid förstod mig? Kunde vi alltid hitta de rätta sakerna att säga och var blickarna vi gav varandra alltid fulla av kärlek?

Naturligtvis inte.

Det finns nog många vänner som kan vittna om den saken. Men om dagen gått dåligt fanns alltid kvällen när det bara var vi. Och där någonstans fanns det inte längre utrymme för anfall och försvar. Då pratade vi istället. Inga frågetecken blev kvar.

Jag åkte slalom med ungarna här om kvällen. Det var rätt lite folk i farten och Klara tuffade efter en något trevande start till sig lite och började åka upp och ner i barnbacken för egen maskin. Viktor åkte runt i de större backarna, men efter en stund kom även han till barnbacken. Det var en kall, stjärnklar kväll. Eftersom Viktor tog sig an att åka med Klara en stund gav jag mig iväg för några åk i de större backarna. En bit upp i liften tittade jag ner mot barnbacken. Viktor var då i full färd med att försöka få Klara att köra större plogsvängar. Han hade väl hört mina försök att få henne att sakta ner en aning. Och i ögonblick som det är allt som hänt så oerhört sorgligt. Att Jenny inte får vara med och se.

Jag har sedan en tid tillbaka fått uppleva att bli kär igen. På köpet kommer två härliga ungar som klickat fint med mina. Och en hund. Vi liksom syns och hörs när vi kommer travandes i full styrka. Men resten av den historien är bara min. Och någon annans.

Det här kommer att bli bloggens sista inlägg. Under en kaotisk tid i mitt liv fungerade den som ett sätt att få ordning på alla tankar. Den kommer att fungera som ett sätt att hjälpa barnen att minnas i framtiden. Men framför allt har den fungerat som ett stöd för mig i en svår tid av mitt liv. Jag vill därför tacka alla er som läst och lämnat kommentarer. Det är svårt att förklara hur mycket det betytt. Men jag är en riktig människa som berättat en verklig historia. Och ni har hjälpt mig på riktigt. Flera av er, om inte de flesta, hjälpte också Jenny via hennes blogg. På riktigt.

Så tack, alla.  

Den här resan började för rätt länge sedan nu. Med ett telefonsamtal från det blå som skulle visa sig vända upp och ned på hela livet. Den resan är över nu. Med livet som varit varmt bevarat i hjärtat, synligt i leendet när jag ser på mina barn, tar en ny tid vid med byggandet av nya planer för framtiden. Tillsammans med en underbar människa att dela det med.

Livet är härligt. Och jag hoppas det får fortsätta så nu.

För resten av livet.       

// Lars


63 kommentarer:

  1. Sköt om er - för resten av livet! Många varma hälsningar från läsare i Finland

    SvaraRadera
  2. Tack själv för att du har delat med dig av ditt liv. Jag önskar dig, barnen och den "nya familjen" all lycka i framtiden.

    Kram från Malin

    SvaraRadera
  3. Lycka till och njut av det som är! Kramen

    SvaraRadera
  4. Ett stort Lycka till i framtiden. /tack

    SvaraRadera
  5. TAck för ditt fina sista inlägg som samtidigt är början på något härligt nytt. Underbart att du fått möta kärleken igen. Jag önskar dig, dina och Jennys barn, din "nya familj" ett stort lycka till med resten av livet!
    /Bloggläsare Hanna

    SvaraRadera
  6. Lycka till, resten av livet :) kommer att sakna dina inlägg
    Tack för resan
    Kram Lena

    SvaraRadera
  7. Lycka till
    Kram Lisa

    SvaraRadera
  8. Ha det fint i resten av livet
    Tack för dina ord
    Du skriver otroligt bra

    SvaraRadera
  9. Grattis och lycka till med ditt nya liv!
    Elisabeth

    SvaraRadera
  10. Lycka till med resten av livet!

    SvaraRadera
  11. All kärlek och lycka på vägen ♥ Underbart att se att ni mår bra och njuter av livet.
    Allt gott till er alla.
    Kram Helena

    SvaraRadera
  12. Gott att höra! Lycka till med allt Lars, tack för att vi fått följa med

    SvaraRadera
  13. All lycka önskar jag dig Lars, dina och Jennys barn och din nya kärlek. Njut av allt livet har att erbjuda :)
    Tack!
    / Lotta i Västerås

    SvaraRadera
  14. Underbart att du ramlat på kärleken igen!! All lycka till dig, Viktor o Klara med er framtid. Hoppas ni får ett underbart liv med er nya familj. Var rädda om varandra. Tack för den tid vi fick ta del av din blogg. Madde-Umeå

    SvaraRadera
  15. underbart att läsa....lycka till med allt!!!!

    SvaraRadera
  16. Hittade ikväll en länk till din blogg för första gången. Har nu ägnat kvällen åt att läsa alla dina inlägg. Vill tacka så mycket för du delade med dig. Jag har lärt mig otroligt mycket o i morgon blir det att läsa jennys blogg. Lycka till med allt för dig o barnen

    SvaraRadera
  17. Kristina Lundberg30 januari 2013 kl. 00:00

    Önskar dig och de dina allt gott!!! / "Fröken Kristina"

    SvaraRadera
  18. Det är det som livet handlar om- att leva- i stort och smått, i svåra och lättare dagar. Har saknat dig, och kommer att göra det även i fortsättningen men önskar dig all lycka i framtiden.

    SvaraRadera
  19. Jag önskar dig och barnen all lycka.

    Varmaste kramen

    SvaraRadera
  20. Kunde inte bli ett bättre slut på den är bloggen!
    Önskar er all lycka resten av livet <3
    //Heléne

    SvaraRadera
  21. Tårarna rinner är glad att se att livet tar nya vändningar och att det finns ny lycka. Min grannes man dog för nån månad sedan. Samma diagnos som Jenny änkan och hennes två barn är antagligen där du var för ett år sedan. Hoppas vi slipper cancer en lång tid framöver runt oss nu. Tack för att du uppdaterade bloggen.

    SvaraRadera
  22. Hej Lars!
    Så underbart härligt att ni mår bra. Tiden har sin lilla gång och tur ibland att man inte vet vad som kommer att hända i framtiden... Jag & mina barn önskar er all lycka med hälsa och livet. Sköt om er!
    Styrkekramar! Lotta, tvillingmamma :-)

    SvaraRadera
  23. Tack för detta sista inlägg och lycka till med resten av livet! Styrkekramar!

    SvaraRadera
  24. Först följde jag Jennys blogg och sen din. Har saknat dina inlägg och tittat in ofta och nu hitta jag detta sista inlägg. Så underbart att du mött kärleken igen! Önskar all lycka till dig, dina fina barn Viktor och Klara och önskar er allt gott i framtiden! Kramar från Marie i Lund.

    SvaraRadera
  25. Tack för ditt inlägg! Har följt Jennys blogg och sedan din. Jag önskar dig, barnen och nya familjen all lycka i framtiden! Kram från Lund

    SvaraRadera
  26. Tårarna rinner, du skriver så varmt och fint om Jenny och din familj. Så lycklig för din skull att du funnit kärleken igen och att ni hittat en harmoni i vardagen trots allt som hänt. Kramar, Carola

    SvaraRadera
  27. Önskar er alla lycka till! Du har skrivit så fint Lars, precis som Jenny innan..jag har blivit så tagen av ert öde, men lika glad blir jag nu för att livet fortsätter på ett bra sätt för er...hälsningar från Skåne

    SvaraRadera

  28. Önskar er alla lycka och kärlek :)

    Kram Lena

    SvaraRadera
  29. Vilket fantastiskt vackert inlägg. Tack för att du avslutar bloggen med så hoppfulla ord om framtiden och jag hoppas verkligen att ert fortsatta liv blir så bra det bara går att bli.

    Tack för alla fina inlägg.

    Kram

    Heléne

    SvaraRadera
  30. Tack Lars, för alla fina ord du har delat med dig av!
    Grattis till kärleken!
    Lycka till!
    Kram
    /Malin

    SvaraRadera
  31. En resa tar slut och en annan börjar. Tack för alla inlägg och att jag/vi fått ta del av en stund av ditt liv. All lycka till till med framtiden och grattis till kärleken.
    Lev gott, friskt och väl! Allihop.
    //
    Cissi

    SvaraRadera
  32. Hej och tack för att du avslutade bloggen så fint - att det blev ett avslut, annars hade jag alltid undrat hur det gått för er. Lycka till i framöver!

    SvaraRadera
  33. Härligt att livet går vidare och att en ny kärlek är funnen - underbart!!
    Tack för alla dina insiktsfulla och fina inlägg i bloggen.
    All lycka önskar jag er i framtiden.
    /Elisabeth

    SvaraRadera
  34. Tack för jättefin blogg och fint avslut! Önskar Er all lycka i framtiden!

    SvaraRadera
  35. Tänk så livet är-ibland bara mörker men så kommer ljuset igen....Helt fantastiskt!
    Njut nu av att livet är ljust igen!! All lycka till er!
    mariab

    SvaraRadera
  36. Gläds med dig och barnen. Så skönt att höra att ni har det bra.
    Lycka till!
    Kramar från Maria

    SvaraRadera
  37. Lycka till med det "nya" livet.
    Störst av allt är kärleken!
    Anna-K

    SvaraRadera
  38. Lycka till med resten av Era liv tillsammans <3

    /Theres

    SvaraRadera
  39. Tack för att vi fått följa dig här på bloggen. Det kommer bli tomt utan dina vackra ord och kloka funderingar. Men så underbart att du kommit så långt i ditt nya liv. Jenny ler säkert i sin himmel och gläds med dig.
    Lycka till i framtiden.

    //Susanne

    SvaraRadera
  40. Stort lycka till! Du ska nog fundera på att kanske skriva en bok, otroligt bra på att skriva!!

    /Malin

    SvaraRadera
  41. Önskar er alla lycka tilli framtiden <3

    "Men om dagen gått dåligt fanns alltid kvällen när det bara var vi. Och där någonstans fanns det inte längre utrymme för anfall och försvar. Då pratade vi istället. Inga frågetecken blev kvar.

    Tack för dessa kloka ord; som jag ska bära med mig i mitt liv.

    Monica

    SvaraRadera
  42. Tack för ett fint avslut. Du skriver ärligt och detaljrikt, precis så som Jenny gjorde. det är tråkigt att inte veta hur det går för er men det känns fantastiskt skönt att höra att livet faktiskt går vidare. Livet finns där om man vill se det. Jag tror vi alla kan instämma att vi är glada för din skull att du funnit kärleken på nytt och att ni hittat ett sätt att leva med Jenny i minnet. Jag önskar dig allt gott och lycka till med allt. / Jenny Berggren i Stockholm

    SvaraRadera
  43. Jag följde Jenny på hennes blogg och jag har följt din blogg sedan den startade. Jag är så glad för er skull att ni mår bra nu och att du har funnit kärleken på nytt. Tack för att vi har fått följa dig på denna resa och stort tack för ett fint avslut. Lycka till i livet.
    /Medea

    SvaraRadera
  44. Men å så glad och varm jag blir för er familjs skull! Att börja om, eller att fortsätta livet efter döden är nog det bästa som just livet kan ge! Minnen och och sorg/saknad kommer alltid mer eller midnre att finnas kvar men att få dela det med någon man älskar och kunna gå vidare är fantastiskt.
    Sköt om er nya stora familj!

    Erika

    SvaraRadera
  45. Härligt! Kul att du funnit kärleken. Ta hand om Er, och från djupet av mitt hjärta hoppas jag också att det blir för resten av livet.':)
    Kram Ida

    SvaraRadera
  46. Åh, blir varm i hjärtat av tanken att ni börjar något nytt nu. Något nyfiket, sprudlande och alldeles underbart. Härlig läsning verkligen!

    SvaraRadera
  47. jag tycker också att det är härligt att det har ordnat sig så bra för er och att lyckan verkar ha kommit tillbaka till era liv. lycka till i framtiden önskar
    /också en mormor

    SvaraRadera
  48. Tack för ett fint avslut på bloggen. Har gått in och kollat med jämna mellanrum och äntligen såg jag idag att du skrivit. Så härligt att du får uppleva att vara kär igen. Jag önskar dig, dina barn och allt det nya ett stort lycka till!

    Kram
    Anna

    SvaraRadera
  49. Jag brukar kika in för att se hur det går för er ... så skönt det känns att livet går vidare. Du verkar ha gjort ett fantastiskt arbete med dina barn, dig själv och er sorg. Jag önskar er all lycka i världen med ert fortsatta liv.

    kram Inger

    SvaraRadera
  50. Tack för att du låter oss ta del av början av resan i livet med nya "familjen". Jag har följt både Jennys och din blogg och förundras över hur ni tillsammans hanterat er oerhört sorgliga resa. Lycka till med livet! Eva

    SvaraRadera
  51. Tack Lars för en oerhört stark och gripande blogg. Min mamma gick bort för snart ett år sedan och i samband med det hittade jag Jennys blogg och började läsa den. Därefter har jag följt din blogg. Båda era bloggar har hjälpt mig mycket i mitt sorgearbete. Så skönt att läsa att livet har gått vidare för dig och dina barn och att du har fått uppleva att bli kär igen. Önskar er all lycka i framtiden. Kram!

    SvaraRadera
  52. Så glad för er skull att lyckan, glädjen å kärleken lyser över er igen. Du har ett underbart sätt att skriva och kommer bli tomt att inte läsa dina tankar och ord. Glad att man ramlar på dig då och då i alla fall:). Du/ni är värd all lycka!!
    Kram från Maria

    SvaraRadera
  53. Lars, du skriver och berättar så fint, jag blir tårögd.
    Det är så glädjande att läsa hur du och barnen nu tar er vidare och ditt sista inlägg blev ett riktigt bra avslut på denna blogg. Jag önskar och hoppas från djupet av mitt hjärta att ni får leva lyckliga tillsammans i många, många år framöver.

    Det varmaste hälsningarna från Stockholm

    SvaraRadera
  54. Det var ett tag sedan jag var inne här och när jag nu äntligen kikar in så får jag läsa dessa underbara nyheter!! GRATTIS till ditt fortsatta liv med ny kärlek och ny familj!
    Och tack för att du har delat med dig av ditt liv efter Jenny!

    Hälsningar från Sävedalen

    SvaraRadera
  55. Så härligt att få läsa att ni har det bra. Önskar dig och din familj all lycka i framtiden. Tack för att vi har fått vara med och dela dina tankar.
    Kram

    SvaraRadera
  56. Hej gick in här efter att vi haft föräldramöte Jenny finns ofta i mina tankar och hon lärde mig massor och självklart kommer tankarna på henne särskilt när vi träffas på skolan och hon inte är med. Jag blir så glad att läsa att ni mår bra och glad att du hittat kärleken igen många kramar från Ulrica Andersson

    SvaraRadera
  57. Älskar dig!
    // J

    SvaraRadera
  58. Hoppade in här bara för att kolla om det skrivits något nytt - trots att sista inlägget är skrivet :-)
    Önskat er Gott slut på 2013!
    och att 2014 fortsätter i samma anda :-)
    Lev väl och må gott!
    /Elisabeth W

    SvaraRadera
  59. Gripande historia. Hoppas allt går och flyter på bra.

    SvaraRadera
  60. Är in och läser lite nu och då... Älskar dig nu och för alltid! // J

    SvaraRadera
  61. SKOLPROJEKT OM CANCER18 november 2014 kl. 14:17

    Hej! Vi är två tjejer som går vårt sista år på gymnasiet och håller nu på med vårt gymnasiearbete. Arbetet handlar om ämnet cancer och det vi ska göra i arbetet är att göra en film och i den så ska vi intervjua ett antal personer som har varit med om cancer på ett närmare håll. Anledningen till att vi vill göra en film är för att sen visa upp den för folk och på så sätt få upp ännu mer av ämnet cancer.

    Vi har läst lite av din blogg och vi blir väldigt berörda av din historia. Du får jättegärna mejla oss så vi kan berätta mer om arbetet och dessutom komma överens om något som känns okej för dig om detta är något som du skulle vilja medverka i. Vi skulle bli väldigt tacksamma om du skulle vilja bidra med din historia i vår film. Med vänliga hälsningar Elin och Fanny.

    Email: sa12.elin.by@nykopingsgymnasium.com

    SvaraRadera
  62. Hälsningar till dig,

    Att få ett legitimt lån har alltid varit ett stort problem att kunder som har finansiella behov. Frågan om krediter och säkerheter är något som kunderna är alltid orolig när de söker ett lån från en legitim långivare. Men
    sergey shikunov lånefinansiering. har gjort denna skillnad i utlåning industrin.
    sergey shikunov lånefinansiering .. har ackrediterats av långivaren s råd att ge ut lån till lokala och internationella kunder på 3% ränta. Vi har fått förmånen att möta dina finansiella behov. Frågan om kredit bör inte hindra dig från att få det lån som du behöver.

    Våra tjänster omfattar följande: -

    * Investerare Lån
    * Skuldkonsolidering
    * Topplån
    * Business lån
    * Personliga lån
    * Internationella lån

    Ingen social trygghet och ingen kreditupplysning, 100% garanti. Allt du behöver göra är att låta oss veta exakt vad du vill och vi kommer säkert att göra din dröm gå i uppfyllelse.
    sergey shikunov lånefinansiering. säger JA när dina bankerna säga nej. Slutligen finansierar vi småskaliga lån fast, mellanhänder, småskaliga finansiella institutioner för att vi har obegränsad kapital. För ytterligare detaljer att gå upphandla ett lån från: Vänligen anmäl ditt deltagande direkt på detta mail: sergeyshikunov@yahoo.com

    Vänliga hälsningar,
    MD sergey shikunov

    SvaraRadera
  63. Jag vet inte om du är in hit och kikar men jag är de ibland. Jag har så många fina minnen:)
    Kram J

    SvaraRadera